Kajian Resepsi Terhadap Teks Futūhu 'l-‘Ārifīn
DOI:
https://doi.org/10.37014/jumantara.v10i2.534Keywords:
Futūhu 'l-'Ārifīn, mursyid, zikr, order, and reception.Abstract
The text of FutÅ«hu 'l-'Ä€rifÄ«n speaks of the way of zikr in the Qadiriyah wa Naqsyabandiyah order. Based on the manuscript inventory, the number of FutÅ«hu 'l-'Ä€rifÄ«n manuscripts is four manuscripts, three Malay and one Javanese manuscript. The data sources used are three Malay-language manuscripts, FutÅ«hu 'l-'Ä€rifÄ«n, Fathu 'l-'ÄrifÄ«n, and the order which was raised to Qadiriyah and Naqsyabandiyah. Of the three manuscripts, the manuscript FutÅ«hu 'l-'Ä€rifÄ«n is chosen because it has advantages, such as older age, completeness and manuscript readability. Reader reception is obtained from four selected speakers based on specific qualifications. The four speakers came from the four Salafiyah boarding schools in Central Java adherents of the Qadiriyah wa Naqsyabandiyah. Based on the reception of the text reader FutÅ«hu 'l-'Ä€rifÄ«n, it is known identity and some social functions and benefits of the teachings FutÅ«hu 'l-'Ä€rifÄ«n. The identity of FutÅ«hu 'l-'Ä€rifÄ«n is a special method of zikr for the order of Qadiriyah wa Naqsyabandiyah which was narrated by Shaykh Ahmad Khatib Sambas. Meanwhile, social function and the benefit of the teachings of FutÅ«hu 'l-'Ä€rifÄ«n, that is (1) elicit social sensitivity and good rulings; and (2) calmness and tranquility.References
Alba, Cecep. 2012. Tasawuf dan Tarekat Dimensi Esoteris Ajaran Islam. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Al-Hamd, Muhammad bin Ibrohim. 2009. Melembutkan Perasaan.Solo: Qalamedia.
Bruinessen, Martin Van. 1992. Tarekat Naqsyabandiyah di Indonesia. Bandung: Mizan.
___________________. 1995. Kitab Kuning: Pesantren dan Tarekat. Bandung: Mizan.
Fang, Liaw Yock. 2011. Sejarah Kesusastraan Melayu Klasik. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Ikram, Achadiati, dkk., 2004. Katalog Naskah Palembang: Catalogue of Palembang Manuscripts. Tokyo: Tokyo University of Foreign Studies.
Junus, Umar. 1985. Resepsi Sastra: Sebuah Pengantar. Jakarta: PT Gramedia.
Mukani. 2016. "Ulama Al-Jawi di Arab Saudi dan Kebangkitan Umat Islam di Indonesia" dalam Al-Murabbi Vol. 2 No. 2 Januari 2016: 202"”229.
Mulyati, Sri. 2006. Tasawuf Nusantara: Rangkaian Mutiara Sufi Terkemuka. Jakarta: Kencana.
Muslih, Abdurrahman Al-Maroqy. 2011. Tuntunan Thoriqoh Qodiriyah wan Naqsyabandiyah. Semarang: Al-Ridha (Thoha Putra Group).
Sadli, Saparinah. 1983. Di Atas 40 Tahun Kondisi Problematik Pria dan Wanita. Jakarta: Sinar Harapan.
Sarqawi, Usman Said. 2013. Zikrullah. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Segers, Rien T. 2000. Evaluasi Teks Sastra: Sebuah Penelitian Eksperimental Berdasarkan Teori Semiotik dan Estetika Resepsi. Diterjemahakan oleh Prof. Dr. Suminto A. Sayuti. Yogyakarta: Adicita Karya Nusa.
Taufiq, Ahmad. 2016. Sastra Kitab Menguak Nilai Religiusitas pada Naskah Melayu Klasik. Surakarta: Gareng Pung Publisher.
Widiyanto, Asfa. 2015. "Manaqib Writing in the Circle of the Tariqa Qadiriyya wa Naqsyabandiyyah: A Study In Muhammad Siddiq Al-Salihi"™s Nayl Al-Amani" dalam Heritage of Nusantara International Journal of Religious Literature and Heritage. Vol. 4 No. 2 Desember 2015: 213"”242.
Wijaya, Askin. 2014. "Nalar Kritis Pemikiran Hasyim Asy"™ari (Kritik Klaim Kewalian dan Fenomena Bertarekat)" dalam Kontemplasi Vol. 02 No. 01, Agustus 2014: 199"”224.
______________.<https://lektur.kemenag.go.id/manuskrip/web/koleksi-detail/lkk-pdg2013-psm66.html#ad-image-0> (diakses pada November 2017 pukul 13.15 WIB).
______________. <https://dokumen.tips/documents/fathul-arifin.html>(diakses pada 16 Oktober 2018 pukul 06.22 WIB).
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
- Pernyataan ini merupakan komitmen penulis untuk menghormati hak cipta, baik dalam hal pengutipan karya orang lain dan pemanfaatan konten jurnal. Apabila diperlukan, penulis dapat mengirimkan Surat Pernyataan Keaslian Naskah yang menyatakan bahwa "karya ini adalah ide asli penulis dan belum pernah dikirim ke penerbit lain dan diterbitkan dalam publikasi apapun".
- Penulis mempertahankan hak cipta.
- Hak moral publikasi adalah milik penulis.
- Aspek legal formal dalam pemanfaatan publikasi jurnal mengacu lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 (CC BY-SA), yang berarti bahwa konten jurnal dapat dimanfaatkan secara bebas untuk kepentingan apapun.