Analisis Keseimbangan Desain Interior Perpustakaan Sebagai Sarana Edukasi Siswa Pada Perpustakaan SMK Negeri 1 Trenggalek

Linda Lailatul Nur Hanifah, Arin Prajawinanti

Abstract


The library of SMKN 1 Trenggalek is one of the important aspects in every academic learning activity, because it is a source of learning references. In order to make the library more attractive, the library building is arranged in such a way as to meet the needs of its users. The library space is a contributing factor to the smooth implementation of the library manager's duties. Without adequate space, library work cannot run well. This study attempts to analyze the balance of interior design of the SMKN 1 Trenggalek library as a means of educating students. The existence of this research is to find out the interior of the library and the role of the SMKN 1 Trenggalek library as a means of educating students. The research method used is descriptive qualitative through observation, interviews and documentation. The data obtained in this study include primary data and secondary data presented in narrative form. The results of this study found that the library of SMKN 1 Trenggalek applies an attractive modern concept library interior design according to the wishes of students. From this modern concept, it can be an attraction for students to visit the library to conduct knowledge and information search activities in learning at school that are not obtained in class. Hence, the practical application of the existing library interior design has played a role as a means of educating students in attracting students to always visit the library which makes the number of users increase and the library can function at its best.


Keywords


library interior design; educational facilities; SMK libraries

Full Text:

PDF

References


Alimuddin, A. (2015). Analisis desain interior perpustakaan sebagai sarana edukasi pada perpustakaan Masjid Al-Markaz Al-Islami Makassar. (Skripsi S1, UIN Alaudin Makasar 2015). Diakses dari http://repositori.uin-alauddin.ac.id/7752/

Teori Umum Desain Interior dan Konsep. (2018). Diakses pada 27 November 2022, dari https://dokumen.tips/amp/documents/teori-umum-desain-interior-media-cetak-maupun-elektronik-desain-interior-sendiri.html.

Ariyanti, N., Rengu, S. P., & Hermiantik. (2015). Peran desain interior terhadap kepuasan pemustaka (studi pada perpustakaan SMK Negeri 4 Malang). Administrasi Publik, 3(11), 1868–1873.

Fathurrahman. (2019). Manajemen sarana dan prasarana pendidikan dalam pendukung proses belajar siswa di SDN Puter 1 Kembangbahu Lamongan. Reforma, 8(1), 178–187.

Fatmawati, N., Mappincara, A., & Habibah, S. (2019). Pemanfaatan dan pemeliharaan sarana dan prasarana pendidikan. Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 3(2), 115–121.

Gusni, A. (2019). Sarana dan prasarana pendidikan. Jurnal Artikel, 1(2), 1–3.

Ibrahim, A. (2016). Manajemen dan administrasi perpustakaan. Penerbit Syahadah.

Kerdiati, N. L. (2016). Estetika interior berkonsep etnik pada restoran charming di Sanur-Bali. Jurnal Desain Interior, 3(1), 10–19.

Mangnga, A. (2015). Peran perpustakaan sekolah terhadap proses belajar mengajar di sekolah. Jurnal Jupiter, 14(1), 38–42.

Mansyur. (2017). Pengaruh desain interior terhadap kenyamanan membaca pemustaka di Badan Perpustakaan dan Arsip Daerah (BPAD) Provinsi Sulawesi Selatan. UIN Alaudin Makassar.

Noviani, R., Rusmana, A., & Rodiah, S. (2014). Peranan desain interior perpustakaan dalam menumbuhkan minat pada ruang perpustakaan. Jurnal Kajian Informasi Dan Perpustakaan, 2(1), 37.

Nurcahyono, Suoriyanto, & Sumartini E. S. (2015). Pedoman Penyelenggaraan Perpustakaan. Perpustakaan Nasional RI.

Perpustakaan Nasional. (2018). Peraturan Perpustakaan Nasional Republik Indonesia Nomor 9 Tahun 2018 tentang Instrumen Akreditasi Perpustakaan Sekolah Menengah Atas/ Sekolah Menengah Kejuruan/ Madrasah Aliyah. Jakarta: Perpustakaan Nasional RI.

Pertiwi, A. Y. (2017). Analisis tujuh prinsip desain pada bangunan utama Hogere Burger School Semarang, SMA 1 Semarang. 109–116.

Rasimin. (2018). Metodologi penelitian pendekatan praktis kualitatif. Mitra Cendekia.

Rifauddin, M., & Halida, A. N. (2018). Konsep desain interior perpustakaan untuk menarik minat kunjung pemustaka. Pustakaloka, 10(2), 162–181.

Sainttyauw, A. (2013). Pengaruh desain interior perpustakaan terhadap kenyamanan pengguna di Perpustakaan Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya. Jurnal Adrina, 2(1), 1–23.

Saryanto. (2019). Karya dosen desain interior. FSRD Itenas.

Semiawan, C. R. (2020). Metode penelitian kualitatif jenis, karakter dan keunggulan. Jakarta: Grasindo.

Sholahuddin, M. (2017). Proses desain interior. Badan Penerbit ISI.

Sri Yustikia, N. W. (2017). Pentingnya sarana pendidikan dalam menunjang kualitas pendidikan di sekolah. Journal of Chemical Information and Modeling, 110(9), 1689–1699.

Subagio, R. P. dkk. (2018). Implementasi konsep taman baca dalam redesain interior perpustakaan umum sebagai sarana edukasi dan rekreasi di Kota Surabaya. Jurnal Intra, 6(2), 78–82.

Sugiyono. (2013). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.

Widiyawati, A. T. (2015, Januari). Peran perpustakaan dalam mendukung pendidikan sebagai upaya pengembangan sumber daya manusia menyongsong masyarakat ASEAN 2015. Naskah dipresentasikan di Seminar Nasional Pengembangan Sumber Daya Manusia Menyongsong Masyarakat ASEAN 2015. Malang: Universitas Muhammayidah Malang.

Widyastuti. (2017). Desain perpustakaan ideal di era modern. JIPI (Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi) Vol., 2(2), 200–211.

Yusuf, M. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif & penelitian gabungan. Kencana.




DOI: https://doi.org/10.37014/medpus.v29i2.1483

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2022 Media Pustakawan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright Jurnal Media Pustakawan (e-ISSN:2685-3396), p-ISSN:0852-9248).