EVALUASI KUALITAS PATHFINDER SEBAGAI ALAT TEMU BALIK INFORMASI DI PERPUSTAKAAN UIN SUNAN KALIJAGA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37014/visipustaka.v24i2.3099

Keywords:

Keyword, Referral Source, Pathfinder, Quality Function Deployment, Library of University, Product Quality.

Abstract

Pathfinder is a kind or reference source in process or re-meeting behind the information at the library. The aim of studied is evaluation for pathfinder with eight dimensions of service satisfaction evaluation, there are performance, features, reliability, confermance to specification, easthetic, and percieved quality at Library of Sunan Kalijaga Islamic University by Voice Of Customer in House Of Quality of Quality Function Deployment method. Result this studied is the satisfaction assessment of user about technical characteristics (Hows) is information content in the pathfinder and repair for collection synopsis quality for the convenience of the user. An indicator of declared dissatisfied, it is on product durability of the user need (Whats). The researcher suggest is, digitalization pathfinder at the toolbar digital cillection of www.lib.uin-suka.ac.id.

Author Biographies

Sri Rohyanti Zulaikha, Sunan Kalijaga Islamic University

Program Studi Ilmu Perpustakaan, Fakultas Adab dan Ilmu Budaya, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

Ulfatun Madya, Sunan Kalijaga Islamic University

Program Studi Ilmu Perpustakaan, Fakultas Adab dan Ilmu Budaya, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

References

Alfiriani, A. (2018). Evaluasi Pembelajaran dan Implementasinya (Pertama). Padang: SUKABINA Press.

Anggoro, M. T. (2014). Materi Pokok Metode Penelitian (8 ed.). Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.

Ariani, D. Wahyu. (2009). Manajemen Operasi Jasa (Pertama). Yogyakarta: Graha Ilmu.

Ariani, Dorothea Wahyu. (2014). Manajemen Operasi Jasa (ketiga). Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.

Aryobimo, P. T., & Cahyonowati, N. (2012). Pengaruh Persepsi Wajib Pajak tentang Kualitas Pelayanan Fiskus terhadap Kepatuhan Wajib Pajak dengan Kondisi Keuangan Wajib Pajak dan Preferensi Risiko sebagai Variabel Moderating (Studi Empiris terhadap Wajib Pajak Orang Pribadi di Kota Semarang). Doctoral dissertation, Fakultas Ekonomika dan Bisnis.

Bernal, L., Dornberger, D. U., Suvelza, A., & Byrnes, T. (t.t.). QUALITY FUNCTION DEPLOYMENT (QFD) FOR SERVICES. 25.

Donnelley, D., & Company, S. (2002). School & Office Dictionary. Random House.

Fathmi, F. (2019). Pathfinder Membantu Peneliti Memperoleh Informasi Secara Cepat. Jurnal Pari, 4(2), 53. doi: 10.15578/jp.v4i2.7867

Filcalora, J. P., & Cohen, L. (2010). Quality Function Deployment and Six Sigma: A QFD Handbook. United States: Pearson Education.

Hendrawan, M. R. (2021). Manajemen Pengetahuan: Konsep dan Praktik Berpengetahuan pada Organisasi Pembelajaran (2 ed.). Malang: UB Press.

Hendrawan, M. R., & Mukhlis. (2021). Pengantar Pengorganisasian dan Temu Balik Informasi: Pendekatan, Konsep dan Praktik. Malang: UB Press.

Herlina, V. (2019). Panduan Praktis Mengolah Data Kuesioner Menggunakan SPSS. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Lasa HS. (2002). Sumber-Sumber Rujukan. Yogyakarta: Fakultas Adab dan Ilmu Budaya.

Machmud, R. (2018). Kepuasan Penggunaan Sistem Informasi (1 ed.). Gorontalo: Ideas Publisher.

Makmuri, M. K., & Zahri, A. (2016). Penerapan Metode Quality Function Deployment (QFD) Pada Pengembangan Produk Locker. Simposium Nasional RAPI, XV, 8.

Mardapi, D. (2012). Pengukuran Penilaian dan Evaluasi Pendidikan (Pertama). Yogyakarta: Nuha Litera.

Masruri, A., Zain, L., & Marwiyah, M. (2008). Dasar-dasar Katalogisasi (1 ed.). Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.

Moubachir, Y., & Bouami, D. (2015). A new approach for the transition between QFD phases. Elsevier B.V. doi: 10.1016/j.procir.2014.07.172

Nugrahayu, M. W. (2016). Pemanfaatan Subject Guide Dalam Mempermudah Penelusuran Informasi Penyakit Kanker. Perpustakaan STMIK Surabaya, 8.

Nugroho, P. S. (2019). Uji Validitas dan Reliabilitas Instrumen - Statistik Mudah Bagi Pemula)"”YouTube. Diambil dari https://www.youtube.com/watch?v=jftbGSuIPgk

Sharma, N. (t.t.). Quality Function Deployment (QFD) Ep.3: Voice of The Customer (VOC); Types, & Ways to Collect VOC - Bing video. Diambil 11 April 2022, dari https://www.bing.com/videos/search?q=Quality+Function+Deployment+and+Six+Sigma%3a+a+QFD+Handbook&&view=detail&mid=016C9B03AD538795570C016C9B03AD538795570C&rvsmid=20008A413BDBF1DEC8D620008A413BDBF1DEC8D6&FORM=VDMCNR

Sugiyono, S. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sulistyo-Basuki. (1991). Pengantar Ilmu Perpustakaan. Jakarta: Gramedia.

Suwarno, W. (2013). Ilmu Perpustakaan dan Kode Etik Pustakawan. Yogyakarta: Ar-ruzz Media.

Wijaya, T., & Sarwiji, B. (2018). Manajemen kualitas jasa: Desain servqual, QFD, dan Kano (2 ed.). Jakarta: PT Indeks.

Yuningsih, D. N., & Desriyeni, D. (2016). Pembuatan Pathfinder Buku Fiksi Di Perpustakaan Sma Pembangunan Laboratorium Universitas Negeri Padang. Jurnal Ilmu Informasi Perpustakaan dan Kearsipan, 5.

Zulaikha, S. (2004). Pathfinder Salah Satu Bentuk Upaya Pustakawan Untuk Meningkatkan Jasa Pelayanan Rujukan Kepada Pengguna Dalam Menemukan Kembali Informasi Di Perpustakaan. 13.

Downloads

Additional Files

Published

2022-11-28

Issue

Section

Articles