Peluang DOAJ Sebagai Alternatif Open Educational Resources di Masa Pandemi Covid-19

Khabibul Umam, Thoriq Tri Prabowo

Abstract


Purpose. This study aims to describe the potential of DOAJ as an alternative to open source learning during a pandemic.

Method. The method used in this research is the literature study.

Result and discussion. Based on the literature search, DOAJ's potential as OER during the pandemic can be seen based on the characteristics of DOAJ which are digital, online, free, and free of copyright and licensing restrictions. This study concludes that DOAJ has the potential to be used as an alternative source of open learning during a pandemic because of its characteristics that support efforts to prevent Covid-19 transmission. Given the potential of DOAJ as an alternative to OER during the pandemic, the use of DOAJ as an alternative to OER can continue to grow after the pandemic period. Therefore, further studies regarding the level of use of DOAJ as an alternative to OER or the level of DOAJ compliance with user information needs will be an interesting study to be investigated in future studies.

Keywords


Open Access; Directory of Open Access Journal (DOAJ); Open Educational Resources (OER); Covid-19

Full Text:

PDF

References


Asmuni, A. (2020). Problematika Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 dan Solusi Pemecahannya. Jurnal Paedagogy, 7(4), 281–288. https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2941

Ayuni, D., Marini, T., Fauziddin, M., & Pahrul, Y. (2020). Kesiapan Guru TK Menghadapi Pembelajaran Daring Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 414-421–421. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.579

Biro Kerja Sama dan Hubungan Masyarakat Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020, Juli 7). 7 Juli 2020: Kemendikbud Permanenkan Ketersediaan Platform Teknologi Belajar bukan Metode Pembelajaran Jarak Jauh [Website Pemerintah]. Bersama Hadapi Korona. https://bersamahadapikorona.kemdikbud.go.id/7-juli-2020-kemendikbud-permanenkan-ketersediaan-platform-teknologi-belajar-bukan-metode-pembelajaran-jarak-jauh/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=7-juli-2020-kemendikbud-permanenkan-ketersediaan-platf

Butcher, N. (2015). A Basic Guide to Open Educational Resources (OER). Dalam Http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/resources/publications-and-communication-materials/publications/full-list/a-basic-guide-to-open-educational-resources-oer/. Commonwealth of Learning (COL); http://oasis.col.org/handle/11599/36

Dewi, W. A. F. (2020). Dampak COVID-19 terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55–61. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.89 Directory of Open Access Journals. (7 Januari 2021). Diambil 6 Januari 2021, dari https://doaj.org

Irawan, D. E., Abraham, J., Multazam, M. T., Rachmi, C. N., Mulyaningsih, I., Viridi, S., Mukti, R. R., Djamal, M., & Puradimaja, D. J. (2018). Era baru publikasi di Indonesia: Status jurnal open access di Directory of Open Access Journal (DOAJ). Berkala Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 14(2), 133–147. https://doi.org/10.22146/bip.32920

Komite Penanganan Covid-19 dan Pemulihan Ekonomi Nasional (KPCPEN). (2020a, Desember). Peta Sebaran Covid-19 [Website Pemerintah]. Komite Penanganan Covid-19 dan Pemulihan Ekonomi Nasional (KPCPEN). https://covid19.go.id/peta-sebaran-covid19

Komite Penanganan Covid-19 dan Pemulihan Ekonomi Nasional (KPCPEN). (2020b, September 9). Pengantar Adaptasi Kebiasaan Baru [Website Pemerintah]. Komite Penanganan Covid-19 dan Pemulihan Ekonomi Nasional (KPCPEN). https://covid19.go.id/edukasi/pengantar/pengantar-adaptasi-kebiasaan-baru

Marasabessy, F., & Juhana. (2016). Pemanfaatan Open Education Resources (OER) sebagai Inovasi dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. 389–399. http://repository.ut.ac.id/6533/

Mauludiah, E. (2020). Potensi DOAJ sebagai Open Data dalam Menumbuhkembangkan Open Educational Resources. BIBLIOTIKA: Jurnal Kajian Perpustakaan dan Informasi, 4(1), 1–9.

Menteri Pendidikan dan Kebudayaan, Menteri Agama, Menteri Kesehatan, & Menteri Dalam Negeri Republik Indonesia. (2020). Surat Keputusan Bersama Menteri Pendidikan dan Kebudayaan, Menteri Agama, Menteri Kesehatan, dan Menteri Dalam Negeri Republik Indonesia Nomor 03/KB/2020, Nomor 612 Tahun 2020, Nomor HK.01.08/Menkes/502/2020, Nomor 119/4536/SJ Tentang Perubahan Atas Keputusan Bersama Menteri Pendidikan dan Kebudayaan, Menteri Agama, Menteri Kesehatan, dan Menteri Dalam Negeri Nomor 01/KB/2020, Nomor 516 Tahun 2020, Nomor HK.03.01/Menkes/363/2020, Nomor 440-882 Tahun 2020 Tentang Panduan Penyelenggaraan Pembelajaran pada Tahun Ajaran 2020/2021 dan Tahun Akademik 2020/2021 di Masa Pandemi Coronavirus Disease 2019 (Covid-19). https://www.kemdikbud.go.id/main/files/download/5baf1873d5766d3

Muhyiddin, M., & Nugroho, H. (2020). Edisi Khusus tentang Covid-19, New Normal, dan Perencanaan Pembangunan. Jurnal Perencanaan Pembangunan: The Indonesian Journal of Development Planning, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.36574/jpp.v4i2.120

Openaccessid. (7 Januari 2021). Diambil 6 Januari 2021, dari https://openaccessid.weebly.com/uploads/1/0/3/6/103627792/notulensi_opentalk_1_sesi_1-3.pdf

Prabowo, T. T. (2020). Memperebutkan Ruang Publik Virtual: Literasi, Hoax, dan Perdamaian. Zahir Publishing.

Putria, H., Maula, L. H., & Uswatun, D. A. (2020). Analisis Proses Pembelajaran dalam Jaringan (DARING) Masa Pandemi Covid- 19 Pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 861–870.

Rahmawati, R. (2018). Analisis Indeksasi Jurnal Ilmiah Bidang Pertanian Indonesia di DOAJ. Jurnal Pustaka Budaya, 5(2), 36–41. https://doi.org/10.31849/pb.v5i2.1670

Sejati, A. (2019). Pemanfaatan Open Data untuk Mencari Jurnal dan Referensi Ilmiah.

Syahindra, W., Murlena, M., & Hartati, H. (2020). Pemodelan Implementasi Open Access Repository Menggunakan Eprints Software di IAIN Curup. Khizanah al-Hikmah : Jurnal Ilmu Perpustakaan, Informasi, dan Kearsipan, 8(1), 56–70. https://doi.org/10.24252/kah.v8i1a6

Wahyono, P., Husamah, H., & Budi, A. S. (2020). Guru profesional di masa pandemi COVID-19: Review implementasi, tantangan, dan solusi pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 1(1), 51–65. https://doi.org/10.22219/jppg.v1i1.12462

Yudhanto, S., & Nashihuddin, W. (2017). Upaya Pustakawan dalam Peningkatan Kualitas Jurnal dan Mendukung Gerakan Open Access Journal di Indonesia. Pustakaloka, 9(2), 283–311. https://doi.org/10.21154/pustakaloka.v9i2.1090

Yuliant, R. (2018). Open Access dalam Membangun Masyarakat Literat untuk Mendukung Pencapaian Pembangunan Berkelanjutan. Media Pustakawan, 25(3), 12–22.




DOI: https://doi.org/10.37014/visipustaka.v23i3.3085

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 VISI PUSTAKA: Buletin Jaringan Informasi Antar Perpustakaan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Address :


Contact person : 

WA Number

081327669994 PURNOMO